JAKARTA, 19 Julai: Operasi kesemua lapangan terbang di Indonesia dilaras semula berikutan gangguan siber global akibat penutupan Microsoft yang menjejaskan operasi penerbangan dan perkhidmatan terminal.
Syarikat perkhidmatan lapangan terbang Angkasa Pura (AP) II dalam satu kenyataan berkata, pelarasan telah dibuat berikutan sistem operasi, tempahan, daftar masuk dan menaiki pesawat yang terkendala setakat ini.
Gangguan ini turut menjejaskan beberapa syarikat penerbangan seperti Citilink, Scoot, AirAsia, dan beberapa syarikat lain.
Setiausaha Korporat AP Il Cin Asmoro berkata, sejajar dengan gangguan sistem IT yang dialami beberapa syarikat penerbangan, pihaknya telah membuat beberapa pelarasan dalam memproses pelepasan penumpang pesawat.
“Semasa gangguan yang berlaku ini beberapa syarikat penerbangan, proses daftar masuk penumpang dan bagasi kapal terbang dilakukan secara manual terutama bagi syarikat penerbangan yang mengalami gangguan sistem IT,” katanya.
Ia juga menyebut AP Il sebagai pengurus lapangan terbang, pihaknya juga menambah kakitangan keselamatan penerbangan (Avsec) dan memaklumkan kakitangan perkhidmatan pelanggan untuk membantu penumpang kapal terbang, serta menambah kaunter daftar masuk syarikat penerbangan.
Tambahan pula, Asmoro merayu kepada bakal penumpang kapal terbang untuk tiba awal di lapangan terbang bagi memproses pelepasan, dan berkoordinasi dengan syarikat penerbangan. – TVS